تیرگی بدن به دلیل تولید بیش از حد ملانین و تشکیل سلول های مرده روی پوست، ایجاد می شود. تیرگی ها بدن بشتر در نواحی مثل کشاله ران، زیر بغل، آرنج و قوزک پا اتفاق می افتد.

تیرگی های پوستی ممکن است دلایل متعددی داشته باشند. از عمده ترین دلایل بروز این تیرگی ها می توان به مواردی چون: خشکی پوست، نور خورشید، تغییرات هورمونی، استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی نامناسب، مصرف برخی از داروها و مواد شیمیایی، ابتلا به برخی از بیماری ها و آلودگی های محیط اشاره نمود. در این مقاله سعی کرده ایم بهترین روش های خانگی را برای رفع تیرگی بدن به شما معرفی کنیم.

درمان لک و تیرگی های پوستی گرچه کار آسانی نیست و نیاز به صبر زیادی دارد. اما شما می توانید با روش های بسیار ساده و به وسیله مواد طبیعی و استفاده از برخی از محصولات درمان به رفع تیرگی ها و روشن شدن پوست کمک نمایید.

رفع تیرگی بدن با استفاده از مواد طبیعی

همانطور که اشاره شد با مصرف بسیاری از مواد طبیعی و در دسترس می توانید به رفع و بهبود تیرگی های پوستی کمک کنید در ادامه به بررسی این مواد طبیعی می پردازیم:

 رفع تیرگی بدن با استفاده از گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی ترکیباتی است که خاصیت ضد آفتاب دارند بنابراین استفاده از گوجه فرنگی باعث محافظت از پوست در برابر آفتاب شده و به روشن شدن پوست کمک می نماید.

 رفع تیرگی بدن با استفاده از هندوانه

مصرف هندوانه باعث بهبود رنگ صورت و شادابی پوست شده و به کاهش لک های پوستی کمک می نماید.

 رفع تیرگی بدن با استفاده از لیمو

لیمو حاوی ویتامین ث و خواص آنتی اکسیدان می باشد. مصرف این میوه به صورت خوراکی و موضعی در رفع لک های پوستی و روشن و شفاف شدن پوست موثر است.

 روشن کردن بدن با استفاده از پرتقال

پرتغال نیز مانند لیمو سرشار از ویتامین ث می باشد. مصرف این میوه نیز بصورت موضعی و خوراکی به سلامت و زیبایی پوست کمک می نماید. از جمله فواید پرتغال برای پوست می توان به رفع تیرگی های پوست، تحریک کلاژن سازی، روشن شدن و افزایش شادابی پوست اشاره نمود.

رفع تیرگی بدن با ویتامین ث

 انار

انار یکی دیگر از میوه های مفید برای پوست می باشد. مصرف انار باعث افزایش خون سازی در بدن و بهبود رنگ پوست می شود.

رفع تیرگی بدن با استفاده از خیار

خیار نیز هم بصورت خوراکی و هم موضعی برای پوست مفید است. این میوه حاوی ویتامین ث بوده و باعث آبرسانی به پوست می شود.

 چغندر

چغندر سرشار از آهن، منگنز و مس می باشد. مصرف چغندر باعث پاکسازی بدن و دفع سموم از بدن شده و به روشن شدن پوست کمک می نماید.

 هویج

هویج سرشار از ویتامین A می باشد. خوردن هویج در بازسازی و رشد سلول های پوستی موثر است و باعث زیبایی و بهبود رنگ صورت می شود.

 کنجد

کنجد حاوی ویتامین روی می باشد. مصرف کنجد باعث ترمیم و بازسازی پوست، بهبود جای زخم، افزایش میران کلاژن سازی در پوست و روشن شدن پوست می گردد.

 ماهی

مصرف ماهی و سایر غذاهای دریایی به دلیل دارا بودن امگا 3 برای بدن بسیار مفید می باشد. در واقع امگا 3 موجود در ماهی و سایر غذاهای دریایی علاوه بر حفظ سلامت قلب و عروق و باعث افزایش سلامت و شادابی پوست می شود. این ماده دارای خاصیت ضد التهاب بوده و در درمان بیماری های پوستی مثل آکنه و پسوریازیس نیز موثر است.

 ماست

ماسک حاوی ماده ای به نام پروبیوتیک می باشد. مصرف ماست در درمان تیرگی، بهبود رنگ بدن و کاهش التهابات پوستی موثر است.

 رفع تیرگی بدن با استفاده از سبزیجات

سبزیجات سرشار از فیبر هستند و دارای خواص آنتی اکسیدان می باشد. بنابراین مصرف سبزیجات در حفظ سلامت و افزایش زیبایی پوست موثر هستند.

 جوانه گندم

جوانه گندم یکی دیگر از مواد طبیعی مفید برای پوست می باشد. این ماده سرشار از ویتامین های گروه ب بوده و هم بصورت خوراکی و هم موضعی برای پوست استفاده می شود.

 شکلات تلخ

شکلات تلخ از پوست در برابر اشعه های فرابنفش موجود در نور خورشید محافظت می کند. خوردن شکلات تلخ باعث روشن شدن پوست و رفع تیرگی های بدن می شود.

 دانه های سویا

دانه های سویا حاوی موادی به نام ایزوفلاون می باشد. این ماده از کدر و تیره شدن پوست در اثر بالا رفتن سن جلوگیری کرده  و موجب روشن و شفاف شدن پوست می گردد.

رفع تیرگی بدن با استفاده از ماسک ماست و آرد نخودچی

ماسک های طبیعی نیز در رفع تیرگی های بدن و روشن شدن پوست بسیار موثر هستند. یکی از بهترین ماسک های طبیعی برای رفع تیرگی بدن ماسک ماست و آرد نخودچی است. استفاده مداوم از این ماسک باعث کاهش لک های پوستی و افزایش شفافیت و درخشندگی پوست می شود. همچنین این ماسک در تنظیم میزان چربی پوست نیز موثر است.

 عسل

عسل نیز یکی از مواد مفید و مغذی برای پوست می باشد. استفاده از عسل بصورت موضعی باعث افزایش طراوت، کاهش تیرگی و شفاف شدن پوست می شود.

 ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا حاوی ترکیبات ترمیم کننده و ضد التهاب است. مالیدن این ماده به پوست باعث رفع تیرگی و روشن شدن پوست می شود.

تاثیر ژل آلوئه ورا در رفع تیرگی بدن

زردچوبه

زردچوبه از دیگر مواد طبیعی و مفید برای پوست است. ترکیب زردچوبه و ماست باعث کاهش تیرگی و افزایش سلامت پوست می شود.

 جوش شیرین

جوش شیرین در واقع یک لایه بردار طبیعی برای پوست می باشد. مالیدن جوش شیرین به پوست باعث حذف سلول های مرده و روشن شدن پوست می شود.

رفع تیرگی بدن با استفاده از روغن زیتون و شکر

ترکیب روغن زیتون و شکر از دیگر ماسک های طبیعی روشن کننده پوست می باشد. استفاده مداوم از این ماسک به تدریج موجب کاهش لک و تیرگی های پوستی می شود.

 سیب زمینی

سیب زمینی از موثر ترین روشن کننده های طبیعی پوست می باشد. مالیدن عصاره سیب زمینی به پوست باعث کاهش لک و تیرگی ها و روشن و شفاف شدن پوست می شود.

 رفع تیرگی بدن با استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب نیز از لایه بردار های طبیعی پوست است. برای روشن شدن پوست به وسیله سرکه بهتر است مقداری عسل و سرکه سیب را با هم مخلوط نموده و حدودا 30 دقیقه بر روی پوست بگذارید. این ترکیب باعث پاکسازی و حذف سلول های پوست شده و به روشن و شفاف شدن پوست کمک می نماید.

درمان تیرگی و روشن کردن بدن با ترکییبات شیمیایی

برای رفع تیرگی های بدن می توان از ترکیبات شیمیایی مثل کرم های روشن کننده و لایه بردار ها نیز استفاده نمایید:

محصولات روشن کننده پوست

کرم های روشن کننده که معمولا حاوی موادی چون هیدروکینون 4 الی 8 درصد، ویتامین ث، کوجیک اسید و… می باشند. در درمان لک و تیرگی ها و بهبود رنگ بدن موثر هستند.

 لایه برداری پوست

برای درمان تیرگی های پوستی می توان از لایه بردار های پوست که حاوی آلفا هیدروکسیل اسید، تری کلرواستیک اسید و رتینول هستند، استفاده نمایید. در واقع این لایه بردار ها با حذف سلول های مرده پوست باعث بهبود روشن شدن و رفع لک های پوستی می شوند.